Sunday 20 December 2009

TANAMAN SECARA FERTIGASI ADALAH SEBAHAGIAN TRANSFORMASI TENAGA BURUH KEPADA PENGGUNAAN MEKANISASI, OTOMASI DAN TEKNOLOGI


Pernyataan ini adalah petikan sebahagian daripada kertas kerja yang yang bertajuk Transformasi Dalam Sektor Pertanian dan Industri Asas Tani di Persidangan Halatuju Sektor Pertanian Dan Industri Asas Tani anjuran Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani Malaysia tahun 2004.


Kertas ini bertujuan untuk menghuraikan strategi dan program transformasi yang telah dilaksanakan untuk pembangunan sektor pengeluaran makanan pertanian selaras dengan matlamat Dasar Pertanian Negara Ketiga (DPN3) (1998-2010) untuk:
  • meningkatkan food security negara melalui transformasi modus operandi pertanian yang berorientasikan komersial,
  • meningkatkan produktiviti dan dayasaing sektor pertanian melalui permindahan teknologi,
  • merapatkan rantaian di antara sektor pertanian dengan sektor lain,
  • mewujudkan sumber pertumbuhan baru mengguna dan memulihara sumber semulajadi secara lestari.
Negara perlu meningkatkan tahap dan proses pengeluaran daripada yang bergantung berat kepada tenaga buruh kepada berintensifkan modal, teknologi dan berasaskan ilmu pengetahuan. Program pemindahan teknologi dan cara tanaman yang baru bagi meningkat produktiviti telah dilaksanakan. Ini termasuk program inkubator dan belia tani bagi melahirkan usahawan tani, program fertigasi tanaman pertanian, dan sistem ternakan ayam secara tertutup (closed house system). Di dalam pembangunan perikanan pula, usaha bagi meningkatkan tahap teknologi dilaksanakan melalui program pen culture, akuakultur secara nukleus, open sea cage culture dan mengurangkan kehilangan hasil akibat post harvest.

No comments:

Post a Comment