Saturday 19 December 2009

ADAKAH PROJEK FERTIGASI TELAGA PAPAN GAGAL?


Adakah Projek Fertigasi Telaga Papan gagal?

Projek di bawah Skim Kesejahteraan Petani (Sutratani) yang dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 18 November 2007 menarik perhatian saya yang sememangnya berminat ke arah tanaman secara fertigasi. Berita dan gambar-gambarnya keluar di akhbar-akhbar.

Itu pertanyaan saya selepas saya datang melawat projek fertigasi itu pada Disember 2008. Saya pergi ke tapak projek tersebut bersama keluarga. Projek itu terletak di Kampung Telaga Papan, Setiu, Terengganu. Apa yang kami nampak dan lihat sungguh mengecewakan. Kami yang datang jauh dari selatan tanahair hanya dipamerkan dengan rumput tumbuh meliar, semak samun, RPH yang tidak disenggara, dan polibeg cocopeat yang tunggang-langgang. Apa yang telah terjadi?

Daripada laporan akhbar yang saya baca, projek tersebut menggunakan kepakaran dan teknologi Belanda yang dibangunkan di atas tanah seluas 5.5 hektar. Pesertanya (incubator) seramai 30 orang. Kosnya sebanyak RM4 juta. Ia dilaksanakan oleh sebuah syarikat milik Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) iaitu Terengganu Sutratani Sdn. Bhd, selaku anak syarikat Terengganu Agrotech Development Corporation (TADC).

Mengikut perancangan, tiga modul penanaman diperkenalkan membabitkan penanaman mentimun Jepun, mentimun susu, lada hybrid, lada benggala serta kacang buncis bagi menampung pasaran tempatan dan luar negara.

Harap-harap projek yang turut dilengkapi dengan bangunan memproses hasil tanaman dan mesin untuk menggred hasil pertanian berjalan dengan lebih baik pada masa ini. Satu hari nanti apabila berkesempatan, saya ingin melawat sekali lagi ke projek tersebut.


(...saya berusaha nak masukkan foto-foto projek ini yang saya ambil, tetapi foto-foto tersebut terdelete...sorry)


No comments:

Post a Comment