Friday 25 December 2009

PROJEK FERTIGASI SDR. BAKHTIAR DI TKPM AYER HITAM



Balik dari Projek Pertanian Moden, Ayer Hitam, kami singgah di Institut Pertanian Ayer Hitam (IPAH). Di IPAH kami mengunjungi Sdr. Bakhtiar yang menjadi peserta Taman Kekal Pengeluaran Makanan di situ. Sdr. Bakhtiar ini member sekampung kami. Dia diberi peluang untuk mengusahakan 5 lot RPH (fertigasi) di TKPM IPAH ini. Banyak tu... Di situ ada 9 orang peserta. Dah lama juga dia mengushakan projek fertigasi di situ.

Satu benda yang menarik perhatian saya di sini ialah penggunaan pasu khas untuk menggantikan polibeg. Di IPAH, peserta telah mula menggunakan pasu ini. Mengapa? Alasan yang diberi ialah penggunaan polibeg tak tahan lama, selalu reput dan koyak. Pasu yang mereka gunakan adalah ditempah khas di kilang dan tidak berlubang. Lubang dibuat sendiri mengikut keperluan jenis tanaman. Pasu ini tahan lebih lama kira-kira 10 tahun. Itu perakuan pihak kilang. Cocopeat (medium) mudah dimasukkan tidak seperti masukkan medium dalam polibeg. Satu hari nanti saya pun nak tukar kepada pasu ini.

Ketika ini Sdr. Bakhtiar sedang mengusahakan tanaman tomato ceri. Kelihatannya, pokok dan buahnya cantik. Minggu hadapan hasil dah matang. Projek yang berjaya! Tahniah!
Pintu masuk ke tapak Taman Kekal Pengeluaran Makanan,
IPAH Ayer Hitam, Johor.
Sdr. Bakhtiar mengushakan tanaman tomati ceri secara fertigasi.

Inilah pasu yang ditempah khas. Belum ada lubang di bawahnya.

Lubang dibuat sendiri mengikut keperluan jenis tanaman yang ditanam.

No comments:

Post a Comment