Friday 21 September 2012

AZAM TANI BANTU 7,632 KELUARGA MISKIN TEGAR


Perdana Menteri melihat buah rock melon pada pelancaran
NBOS3 di Sepang.
Sepang – Seramai 7,632 peserta di bawah inisiatif Azam Tani yang menerima bantuan kerajaan bagi mengusahakan pelbagai tanaman kini memperoleh pendapatan lebih baik. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia merupakan salah satu kisah kejayaan kerajaan dalam membawa keluarga miskin tegar dan miskin keluar daripada belenggu kemiskinan.

Katanya, Azam Tani yang merupakan program di bawah 1Azam (Akhiri Zaman Miskin) memberi tumpuan kepada usaha mewujudkan peluang ekonomi serta meningkatkan produktiviti isi rumah berpendapatan rendah. Tambah beliau, kerajaan bukan sahaja berhasrat membawa mereka keluar daripada kepompong kemiskinan buat seketika tetapi juga hidup berdikari.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran Projek Blue Ocean Strategy 3 (NBOS3) di sini semalam. Kerajaan akan memperluaskan projek Strategi Lautan Biru Kebangsaan 3 (NBOS3) di sini untuk meningkatkan taraf hidup. NBOS3 merupakan satu projek yang terunggul dan berjaya. Kejayaan projek pertanian berteknologi tinggi yang membabitkan penanaman ‘rock melon’ dijangka menjana pendapatan bersih RM100,000 setiap tuaian telah mendorong kerajaan untuk memperluaskan projek ini, katanya kepada pemberita selepas melawat projek NBOS3 di KM 6.8, Jalan Nilai-KLIA di sini.

Sebanyak RM3 juta akan diperuntukkan dari dana mikro bagi memperluaskan projek penanaman ‘rock melon’ yang mempunyai nilai pasaran tinggi di tanah seluas 1.6 hektar di Sepang.

April 2012

No comments:

Post a Comment