Sunday 22 January 2012

MENUKAR DAN MENGISI SEMULA 'COCOPEAT' DALAM POLIBEG

Dah lapan bulan kami tak aktif meneruskan usaha menanam rockmelon. Tak ada orang nak buat dan membantu terutamanya pada waktu pagi apabila kerja-kerja 'pollination' dilakukan. Anak-anak pula melanjutkan pelajaran. Tinggallah kami suami isteri berdua di rumah. Isteri pula yang selalu membantu, kini kerja ikut waktu pejabat 7.30 pagi hingga 4.30 petang. Jadi tak ada siapa yang membantu. Nak cari TKI, projek masih kecil-kecilan, masih belum ekonomik.

Pada awal tahun ini kami merancang nak buka buku baru. Mula-mula tukar dan ganti 'cocopeat' yang dah lama. Kebetulan pula anak-anak balik kampung kerana cuti Tahun Baru Cina. Kerja-kerja menukar dan mengganti 'cocopeat' menjadi lebih mudah apabila rakan-rakan anak turut membantu. Kami buat beramai-ramai.

'Cocopeat' ini kami rendam dan basahkan terlebih dulu dalam tong. Selepas ia sebati dengan air (seakan-akan bubur), barulah kami masukkan ke dalam polibeg.

Kelebihan cara ini ialah:
  1. Ini menjadikan 'cocopeat' tadi menjadi lebih padat.
  2. Medium 'cocopeat' menjadi kejap (tidak longgar dan seroi)
  3. Air baja tidak keluar daripada medium (tidak berlaku pembaziran air baja)
  4. Pegangan akar pokok pada medium lebih kuat
  5. Debu 'cocopeat' tak masuk hidung 

Kelemahan cara ini ialah:
  1. Masa diambil lebih lama untuk membasahkan 'cocopeat'
  2. Kos upah meningkat
  3. Kos air meningkat
  4. Penggunaan 'cocopeat' juga meningkat (satu karung 'cocopeat' hanya dapat empat polibeg
  5. Kos 'cocopeat' meningkat

Kerja-kerja menukar medium ini mengambil masa selama sehari setengah. Esok kerja-kerja membasahkan medium dengan air baja akan dilakukan. Insyaallah pada hari Khamis nanti, kerja-kerja memindahkan anak benih rockmelon akan dilakukan.











No comments:

Post a Comment