Wednesday 26 October 2011

PROJEK FERTIGASI SMKTK: MEMBANTU MURID PENDIDIKAN KHAS MENANAM SAYUR-SAYURAN SECARA FERTIGASI

Hari ini cuti Hari Deepavali. Pagi tadi pergi ke SMK Telok Kerang, tujuannya nak tengok tanaman sayur-sayuran yang dikendalikan oleh murid-murid pendidikan khas. Murid-murid yang seramai 6 orang di bawah kelolaan dua orang guru perempuan iaitu Cikgu Ferra dan Cikgu Suri diberi tunjuk ajar mengenai penanaman secara fertigasi.

Tiga jenis sayur yang dipilih untuk ditanam ialah kangkung, sawi dan bayam. Sayur-sayuran ini mudah ditanam dan penjagaannya pun senang. Setiap baris polibeg ditanam dengan satu jenis tanaman. Kesemua enam baris polibeg digunakan dan ditanam dengan sayur-sayur tersebut.

Dalam masa tiga minggu, tanaman sayur tersebut dah tumbuh segar dan sihat menghijau. Minggu hadapan apabila sekolah dibuka semula selepas cuti seminggu, bolehlah harvest dan boleh jual. Inilah satu cara usaha membantu murid-murid pendidikan khas ini meneroka alam keusahawanan dalam bidang pertanian moden. Semoga usaha yang tak seberapa ini, ianya boleh memberi impak yang besar kepada mereka dalam menjalani arus kehidupan yang mencabar pada masa-masa akan datang. Insyaallah.







No comments:

Post a Comment