Saturday 8 May 2010

ROCKMELON 2/2010 - GUTASI

Dah lama saya perasan kejadian ini iaitu butiran air di hujung daun yang bentuknya seperti butiran mutiara. Apabila saya beritahu isteri saya, dia mengatakan bahawa kejadian itu dinamakan gutasi. Dia yang lebih pandai daripada saya dalam bidang biologi seterusnya mengatakan bahawa pokok yang sihat mesti ada gutasi (mesti dia perasan pandai tuuu). Apabila saya amati, memang betul iaitu pokok yang sakit tidak ada gutasi.

Apakah gutasi?

Gutasi adalah proses keluarnya air dari liang-liang (pore) daun. Biasanya kumpulan air akan keluar pada waktu petang hingga pagi hari. Pada waktu itu angin tidak berhembus kencang dan sinar matahari hampir tidak ada. Proses gutasi pada tanaman terjadi hanya pada waktu pagi hari. Ia berkaitan dengan proses fotosintesis yang menghasilkan O2 (oksigen) dan tenaga dari penguraian glukosa dan karbondioksida (CO2 + H2O C6H12O6 + O2 + tenaga).

Gutasi yang terjadi pada tanaman adalah hasil dari penyerapan akar yang di bawa oleh jaringan xilem maupun floem dalam pergerakan metabolisme tanaman terutama pada proses respirasi (pernapasan). Dari jaringan translokasi yang di wakili oleh akar, batang dan daun ini membawa partikel air dan mineral dari dalam media yang tersedia termasuk sebagian besar berupa mineral air. Kandungan air tadi sampai pada jaringan daun, maka stoma daun akan menerima rangsangan dari tekanan translokasi oleh proses respirasi.

Ketika siang hari suhu tinggi tanaman melakukan metabolisme yang lebih sempurna iaitu simpanan kandungan air digunakan secara maksima. Manakala pada malam hari sehingga di pagi dimana suhunya yang rendah akan mengeluarkan lebihan kandungan wap air secara internal melalui stoma daun dan juga daripada pengaruh tarikan graviti. Daripada proses ini terjadilah gutasi yaitu kandungan air yang keluar dari stoma berupa titisan-titisan air (seperti mutiara) yang sering kita lihat di hujung daun.

Foto-foto di bawah menunjukkan titisan air (saya katakan seperti mutiara) pada hujung daun yang kelihatan cantik dan penuh seni anugerah daripada Allah swt.


Butiran air pada hujung daun.
Butiran air cantik seperti mutiara.
Mutiara air didapati hanya pada waktu pagi.


Mutiara air hanya pada stoma hujung daun. Di tengah daun tidak ada.

No comments:

Post a Comment