Sunday 3 January 2010

MENYEMAI BIJI BENIH ROCKMELON (1/2010)

Hari ini kami mula menyemai biji benih rockmelon. Kami memilih rockmelon jenis glamour. Ada keistimewaan varieti glamour ini. Diantaranya ialah isinya manis dan berwarna jingga, jaringnya kelihatan timbul dan cantik, dan ia lebih berat jika dibandingkan dengan varieti lain walaupun saiznya sama.

Biji benih direndam dalam air suam terlabih dulu. Dititikkan beberapa titik dengan zat perangsang (Aatonik) dan racun kulat (Previcur-N). Kemudian rendaman biji benih ini dibiarkan selama lebih kurang 1 jam. Selepas itu, tos dan keringkan biji benih tersebut.

Sambil menunggu, isikan peat-moss ke dalam tray semaian 104 lubang. Buat lubang. Masukkan biji benih ke dalam lubang. Timbus lubang dengan lapisan peat-moss. Spray tray semaian dengan kabus air. Tray-tray semaian kemudian dibungkus ke dalam karung plastik hitam. Biarkan selama 2 - 3 hari. Pada hari ketiga bolehlah tray-tray semaian dikeluarkan daripada karung plastik hitam. Pada hari ketiga, biji benih mula bercambah. Letakkan di bawah cahaya matahari. Buat siraman. Pada hari ke lapan hingga ke sepuluh bolehlah anak-anak pokok rockmelon dipindahkan ke polibeg.






2 comments:

  1. tuan cucuk biji benih tu yg tirus tajam bahagian bawah ye

    ReplyDelete
  2. Info yang baik. Ilmu yabng diajarkan kepada orang amat berguna sewaktu kita dalam kubur. Sewajarnya orang islam lebih aktif mengajar sebagau bekalan kita.

    ReplyDelete